Dlaczego jest to takie ważne?
Każda półkula mózgowa jest odpowiedzialna za konkretne funkcje, jednak gdyby półkule działały osobno, nie współpracując, trudno by nam było wykonywać złożone czynności.
Lewa półkula mózgowa odpowiedzialna jest za funkcjonowanie prawej części ciała, natomiast półkula prawa steruje częścią lewą ciała. Lewa półkula u większości ludzi odpowiada za funkcje analizowania i organizowania, oraz za pamięć krótkotrwałą. Prawa półkula natomiast funkcjonuje całościowo, obrazowo i emocjonalnie, oraz odpowiada za pamięć długoterminową.
Dobry przepływ informacji pomiędzy obiema półkulami mózgowymi, a co za tym idzie – dobra współpraca pomiędzy nimi powoduje, że nasze ciało cechuje dobra koordynacja, a nauka staje się procesem łatwiejszym i przez to bardziej przyjemnym.
Uczymy się cały czas – jak mówi przysłowie: człowiek uczy się przez całe życie.
Niewątpliwie najwięcej nauki mają przed sobą małe dzieci: zaczynają one poznawanie świata „od zera”, muszą nauczyć się wszystkiego o wszystkim, co je otacza. Ten skomplikowany proces uczenia się jest uwarunkowany u małego dziecka jego bardzo dynamicznym tempem rozwoju, nie porównywalnym do innego okresu życia człowieka. Stąd tak mocno podkreślamy wagę pierwszych 6 – 7 lat życia dziecka.
Dla każdego: zarówno dla najmłodszych dzieci, tych nieco starszych, jak i dla osób dorosłych ważne jest, by nauka była efektywna. Dr Paul Dennison oraz Gail Dennison, opierając się na odkryciach naukowych dotyczących budowy i funkcjonowania mózgu, opracowali program Gimnastyki Mózgu, dzięki któremu w bardzo prosty sposób możemy pobudzać funkcje mózgu przed nauką, dzięki czemu przyswajanie informacji staje się bardziej efektywne.
Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu są podzielone na cztery grupy:
I Ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej ciała
II Ćwiczenia energetyzujące
IIIĆwiczenia wydłużające
IV Ćwiczenia zwiększające
Zapraszam Rodziców i Dzieci na wesołe ćwiczenia, które w łatwy sposób:
* poprawią synchronizację i współpracę półkul mózgowych
* poprawią koordynację całego ciała
* poprawią funkcjonowanie umysłu, a więc m. in. koncentrację, zapamiętywanie
* zwiększą motywację do nauki i dodadzą energii do pracy i zabawy.
Aby ćwiczenia były dla wszystkich przyjemnością – włączmy w zabawę naszą wyobraźnię.
I Ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej ciała
RYSOWANIE OBURĄCZ:
@1L@1. na dużym arkuszu papieru rysujemy flamastrem lub kredą, obiema rękami jednocześnie, wykonując duże ruchy ramion
2. również na dużym arkuszu papieru malujemy farbami do malowania palcami obiema rękami równocześnie, tworząc barwne kompozycje
3. na plaży możemy rysować w piasku: siedzimy wygodnie na piasku i rysujemy obiema rękami wakacyjne obrazki: muszelki, fale morskie, puchowe chmury,...
4. na piasku możemy rysować także nogami: siadamy i opieramy się łokciach, a obie stopy jednocześnie rysują w piasku fikuśne wzorki
ODDYCHANIE BRZUSZKIEM:
@2L@1.
- stojąc kładziemy ręce na brzuszku
- powoli nabieramy powietrze nosem, starając się nadmuchać brzuszek jak balon
- powolny wydech z krótkimi dmuchnięciami: wyobraźmy sobie, że chuchamy na piórko, tak by nie spadło na ziemię
2. kładziemy się wygodnie na plechach, z nogami ugiętymi w kolanach, ręce kładziemy na brzuchu i oddychamy jak w pozycji stojącej
KRĄŻENIE SZYJĄ:
@4L@1. wyobraźmy sobie, że nasza głowa to ciężkie wahadło zegara: opuszczamy ją w dół, dotykając brodą klatki piersiowej i kołyszemy nią powoli z boku na bok
2. a teraz zaczarujemy głowę w księżyc, który krąży wokół ziemi: wykonujemy pełne koła, raz w lewą, raz w prawą stronę
Wykonując ćwiczenia oddychamy głęboko.
KOŁYSKA:
@5L@1. zamienimy się w kołyskę dla ulubionego misia: siadamy na podłodze, na trawie albo na piasku, odchylamy się do tyłu, podpierając na rękach ugiętych w łokciach i kołyszemy zgiętymi kolanami: raz w lewo, raz w prawo – tak by delikatnie uśpić misia
Zapraszam do wspólnej zabawy :)
Gimnastyka mózgu dla małych i dużych - dodano: 2006-11-07