To jest uproszczona wersja wybranego przez Ciebie wątku

integracja sensoryczna

Kliknij tutaj aby przejść dalej i przeczytać pełną wersję

Milutka17
Czy komuś nie jest obce to pojęcie. Spotkałam się w ostatnim czasie z kilkoma wypowiedziami o stosowaniu jakiś zajęć na bazie integracji sesnorycznej w przedszkolach i temat mnie zaciekawił. Ale nie wiem o co chodzi icon_sad.gif czy ktoś się spotkał z takim pojęciem ?
fugu
brzmi jak zabawy angażujące wiele zmysłów. a w necie nic nie znalazłaś?
grzałka
kolejna kryptoreklama?
renata19750702
Mój Jaś chodzi do przedszkola z zajęciami z zakresu integracji sensorycznej. U nas są to zabawy mające pobudzać różne zmysły, w trakcie zwykłych codziennych zajęć.
fugu
hm, chyba bardziej jakaś zawoalowana sonda. fe, nieładnie.
logomama
Dla kogo przeznaczona jest SI ?
Terapia SI przeznaczona jest dla każdego, u kogo stwierdza się zaburzenia przetwarzania sensorycznego, a więc niemowlaki, dzieci, nastolatki, dorośli. Warto pamiętać, że z zaburzeń SI samoistnie się nie wyrasta. Stąd brak diagnozy i terapii w dzieciństwie spowoduje dalsze problemy w życiu dorosłym. Jeżeli jakieś zachowania cię zaniepokoją zgłoś się na konsultacje do terapeuty SI. Terapię SI często stosuje się również u dzieci z ADHD, autyzmem, zespołem FAS, niepełnosprawnością intelektualną i innymi dysfunkcjami rozwojowymi. Wymagana jest jednak najpierw rzetelna diagnoza przeprowadzana przez terapeutę SI mającego doświadczenie w pracy z dziećmi z danymi dysfunkcjami rozwojowymi. Sama wiedza o SI nie wystarczy. Rodzicu dowiedz się, jakie kwalifikacje i doświadczenie ma przyszły terapeuta Twojego dziecka.
Elementy IS można stosować do wspomagania naturalnego rozwoju dziecka.
logomama
Ile trwa diagnoza SI i jak wyglÄ…da?
Zwykle potrzebne sÄ… dwa lub trzy spotkania, aby móc ocenić podstawowe procesy SI. Po tej wstÄ™pnej diagnozie, każda jednostka terapeutyczna jest pogÅ‚Ä™bieniem diagnozy. Jednorazowe spotkania diagnostyczne stosuje siÄ™ tylo w wyjÄ…tkowych sytuacjach i zwykle obarczone sÄ… ryzykiem niepeÅ‚nej diagnozy. Badanie skÅ‚ada siÄ™ ze szczegółowego wywiadu, przeprowadzenia Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego, Arkusza Obserwacji Klinicznej oraz ze standaryzowanych PoÅ‚udniowo-Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej oraz usystematyzowanej obserwacji reakcji dziecka na stymulacjÄ™ sensorycznÄ…, obserwacjÄ™ postawy, równowagi, koordynacji oraz ruchów gaÅ‚ek ocznych. Terapeuta Integracji Sensorycznej może dodatkowo przeprowadzić obserwacjÄ™ swobodnej zabawy dziecka i może poprosić o informacje dotyczÄ…ce dotychczasowego rozwoju dziecka oraz jego typowych zachowaÅ„. Badanie ma na celu ocenÄ™ funkcjonowania dziecka w takich sferach jak: percepcja wzrokowa, przetwarzanie wrażeÅ„ somatosensorycznych (dotyk i propriocepcja), przetwarzanie wrażeÅ„ przedsionkowych, koordynacja oko-rÄ™ka, planowanie ruchu czyli praksja. Jeżeli dziecko ma specjalne potrzeby lub jest w wieku nie kwalifikujÄ…cym go do badania tymi testami, to w procesie ewaluacji zostanÄ… zastosowane inne testy i metody badania. Po dokÅ‚adnej analizie wyników testów i obserwacji oraz informacji uzyskanych od rodziców i innych specjalistów, terapeuta zaproponuje odpowiedniÄ… terapiÄ™ integracji sensorycznej. Zalecenia te oparte sÄ… na wiedzy o stopniu i naturze zaangażowania procesów integracji sensorycznej w rozwoju dziecka oraz badaÅ„ wskazujÄ…cych, jakie techniki terapeutyczne sÄ… najbardziej skuteczne w przypadku poszczególnych zaburzeÅ„. W przypadku dzieci z wyraźnymi/typowymi zaburzeniami integracji sensorycznej wskazana jest terapia integracji sensorycznej. W przypadku dzieci, u których wyniki badania wskazujÄ… w sposób niejednoznaczny na dysfunkcje integracji sensorycznej, zalecona może zostać „próbna” terapia majÄ…ca na celu okreÅ›lenie czy dziecko skutecznie zareaguje na ten rodzaj interwencji czy nie. W przypadku innych dzieci okazać siÄ™ może, że potrzebujÄ… one innego rodzaju pomocy.
logomama
Jak wyglÄ…da terapia SI?
W trakcie zajęć wykonywane bÄ™dÄ… odpowiednie dla dziecka aktywnoÅ›ci dostarczajÄ…ce stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej oraz dotykowej. StopieÅ„ trudnoÅ›ci tych aktywnoÅ›ci bÄ™dzie stopniowo wzrastać tak, aby wymagać od dziecka bardziej zorganizowanych i zaawansowanych reakcji. W trakcie terapii preferowane sÄ… ukierunkowane zabawy i aktywnoÅ›ci swobodnie wykonywane przez dzieci, wyzwalajÄ…ce automatyczne reakcje sensoryczne, aniżeli instruowane, narzucone i ćwiczone konkretne reakcje na bodźce. Ćwiczenie konkretnych umiejÄ™tnoÅ›ci nie jest zwykle celem terapii Integracji Sensorycznej. Dziecko w wiÄ™kszoÅ›ci nie bÄ™dzie ćwiczyÅ‚o takich czynnoÅ›ci jak: chodzenie po równoważni, Å‚apanie piÅ‚ki, pisanie dÅ‚ugopisem, podskoki na jednej nodze. Stosowane raczej bÄ™dÄ… aktywnoÅ›ci rozwijajÄ…ce podstawowe umiejÄ™tnoÅ›ci, które umożliwiÄ… dziecku nauczenie siÄ™ efektywne powyższych czynnoÅ›ci /np. Å‚apania piÅ‚ki/. W niektórych jednak sytuacjach dziecko może być poddane ćwiczeniom konkretnych czynnoÅ›ci ruchowych. Może to mieć miejsce w przypadku dzieci, u których wyćwiczenie takich umiejÄ™tnoÅ›ci jest kluczowe dla rozwoju jego poczucia wartoÅ›ci oraz stosunków z rówieÅ›nikami. Wskazane mogÄ… być dodatkowe zajÄ™cia ruchowe, które sÄ… niezmiernie ważne ale nie sÄ… równoznaczne z aktywnoÅ›ciami z zakresu Integracji Sensorycznej. Ważnym aspektem terapii Integracji Sensorycznej jest motywacja dziecka. Gra ona ważnÄ… rolÄ™ przy doborze ćwiczeÅ„. WiÄ™kszość dzieci poszukuje i domaga siÄ™ tych aktywnoÅ›ci, które sÄ… dla nich najbardziej wskazane na danym etapie rozwoju. Stanowi to dla terapeuty ważnÄ… informacjÄ™ dotyczÄ…cÄ… zainteresowania i motywacji dziecka. Czynniki te brane sÄ… pod uwagÄ™ przy doborze aktywnoÅ›ci. Niektórym dzieciom terapeuta pozostawi wiele swobody przy wyborze zabaw i ćwiczeÅ„. Innym dzieciom, które majÄ… trudnoÅ›ci z wybraniem odpowiedniej aktywnoÅ›ci terapeuta zaproponuje dużą ilość zabaw przez siebie wyselekcjonowanych. Nawet w takiej sytuacji dziecko bÄ™dzie zachÄ™cane do czynnego udziaÅ‚u w zabawie. Rzadko siÄ™ zdarza, aby dziecko byÅ‚o tylko biernym uczestnikiem stymulacji, ponieważ aktywny udziaÅ‚ i eksploracja umożliwia dziecku bardziej dojrzaÅ‚e i lepiej zorganizowane przetwarzanie informacji sensorycznych. Terapia Integracji Sensorycznej jest zazwyczaj dla dziecka przyjemnoÅ›ciÄ…. Otoczenie terapeutyczne jest wyposażone w różnorodny sprzÄ™t taki jak: zjeżdżalnie, platformy do huÅ›tania, liny do wspinania, koÅ‚a do wskakiwania, trapezy do huÅ›tania. Dla dziecka terapia jest zabawÄ… i może takÄ… wydawać siÄ™ dorosÅ‚ym. Ale jest to jednoczeÅ›nie ciężka praca, bo pod kierunkiem wykwalifikowanego terapeuty dziecko jest w stanie osiÄ…gnąć sukces, który prawdopodobnie byÅ‚by niemożliwy w caÅ‚kowicie spontanicznej zabawie. Faktem jest, że wiele dzieci z problemami Integracji Sensorycznej nie potrafi bez pomocy bawić siÄ™ efektywnie i w sposób zorganizowany. Tworzenie atmosfery zabawy nie sÅ‚uży jedynie przyjemnoÅ›ci. W takiej atmosferze dziecko jest bardziej zaangażowane w aktywnoÅ›ci i robi wiÄ™ksze i szybsze postÄ™py niż dziecko niezaangażowane. W wiÄ™kszoÅ›ci dzieci bardzo chÄ™tnie uczestniczÄ… w terapii i z niecierpliwoÅ›ciÄ… na niÄ… oczekujÄ…. Jednak nie każde spotkanie terapeutyczne jest tak samo efektywne – wszystkie dzieci miewajÄ… trudniejsze dni. Należy pamiÄ™tać, że niektóre zaburzenia utrudniajÄ… dziecku zabawÄ™ z wykorzystaniem sprzÄ™tu i powodujÄ…, że zabawy przyjemne dla wiÄ™kszoÅ›ci dzieci dla niego takimi nie sÄ…. Dlatego też, dla niektórych dzieci poczÄ…tki terapii mogÄ… być trudne. DoÅ›wiadczony terapeuta bÄ™dzie wiedziaÅ‚, w jaki sposób zachÄ™cić i sprowokować dziecko do zabawy. Ponadto w poczÄ…tkowym etapie terapii może poprosić rodziców o pomoc w zaangażowaniu dziecka. Jeżeli efekty terapii sÄ… pozytywne, dziecko jest w stanie w sposób bardziej efektywny automatycznie przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane informacje sensoryczne. Ma to swoje odbicie w życiu codziennym dziecka. Poprawa koordynacji ruchowej ma swoje odbicie w możliwoÅ›ci i jakoÅ›ci wykonywania trudniejszych aktywnoÅ›ci ruchowych z zakresu dużej i maÅ‚ej motoryki
mama_misia
CYTAT(grzałka @ Tue, 27 Oct 2009 - 22:55) *
kolejna kryptoreklama?



Juz podgubilam sie w tym nawale informacji.... Jakie przedszkola stosuja te wymienione pzrez Was metody ?
logomama
Wszystkie te, którym się chce i w integracyjnych już wprowadzają.
mama_misia
CYTAT(mama_misia @ Wed, 02 Dec 2009 - 12:21) *
Juz podgubilam sie w tym nawale informacji.... Jakie przedszkola stosuja te wymienione pzrez Was metody ?



Bardziej jednak wydaje mi sie ze trzeba szukac tutaj prywatnych przedszkoli,które stosuja ta metode niz państwowe...
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.