To jest uproszczona wersja wybranego przez Ciebie wątku

Matematyka - jak rozwiązać

Kliknij tutaj aby przejść dalej i przeczytać pełną wersję

Ludek
Nadszedł czas, że nie potrafię wyjaśnić dziecku, w jaki sposób rozwiązać zadanie icon_redface.gif

Dziecko nie miało jeszcze ułamków, ani równań. Może pomożecie.

ZADANIE 1

Ania chciała kupić książkę, lecz zamiast ceny był napis: "Aby tę książkę sprzedać Ci zechciano masz dać złotówkę i jeszcze pół książki."
Ile kosztuje książka?

ZADANIE 2

Właściciel posesji miał króliki i kury. Razem było 35 głów i 94 nogi inwentarza. Ile było kur, a ile królików?

ZADANIE 3

Przygotowaliśmy Adamowi prezent, który składał sie z dużego pudełka, w którym znajdowało się mniejsze pudełko, a w tym jeszcze mniejsze, a w nim malutkie pudełeczko.

Łącznie były 4 pudełka. Mieliśmy także 21 cukierków, które podzieliliśmy następująco: do najmniejszego pudełka włożyliśmy 4 cukierki, do większego jeszcze 4 cukierki, do następnego także 4 cukierki, zaś do największego 9. Nasz jubilat mógł zjeść wszystkie pod warunkiem, że przenosząc tylko 1 cukierek do innego pudełka, uzyska w każdym pudełku nieparzystą ich ilość. jak to zrobił?
grzałka
pierwsze to analogia do "cegła wazy kilo i pół cegły" czyli 2 zł wg mnie

drugie nie wiem jak zrobić bez równań i przynajmniej jednej niewiadomej
amo
Albo ja głupia jestem, albo to pierwsze zadanie jest bez sensu - dla mnie książka kosztuje złotówkę i fizyczną połowę jakiejś ksiązki, po prostu.

Co do drugiego, to chyba można rozwiązać je na wiele sposobów (nawet zakładając, że część inwentarza była pozbawiona niektórych kończyn, bo dlaczego nie 29.gif) ,ja założyłabym, że królików było np. 15, w związku z czym kur 17 (jeśli wszystkie nogi były na miejscu).

Chętnie poczekam na wpis umysłu ścisłego, który zadania te wyjaśni.
wiewiórczak
Ludek, jeśli bez równań, to zostaje Ci metoda prób i błędów, która jeśli jest "udokumentowana" w znaczeniu rozwiązujący zapisuje swoje próby i odrzuca błędne, jest uznawana za "inny sposób rozwiązania" zadania.
Na przykład:
10 królików i 25 kur razem 35 głów, 40 + 50 = 90 nóg - za mało
11 królików i 24 kury, 44 + 48 = 92 - za mało
12 królików i 23 kury, 48 + 46 = 94 pasuje
13 królików i 22 kury, 52 + 44 = 96 za dużo.

Podobnie z książką, tyle że akurat przykład znany na cegle, wszak książki połowy nie kupujemy nigdy.
Już z cegłą zadanie było pozbawione logiki, ale jeszcze dało się uzasadnić, że cegłę w mur wstawianą czasami się połowi icon_wink.gif

Ludku, z jakiego podręcznika, to zadanie z książką jest? Zadania powinny odzwierciedlać rzeczywistość, a 2 zł za książkę?
I która klasa?
Ludek
Dorzuciłam jeszcze jedno zadanie 29.gif
wiewiórczak
CYTAT(amo @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:05) *
Co do drugiego, to chyba można rozwiązać je na wiele sposobów (nawet zakładając, że część inwentarza była pozbawiona niektórych kończyn, bo dlaczego nie 29.gif) ,ja założyłabym, że królików było np. 15, w związku z czym kur 17 (jeśli wszystkie nogi były na miejscu).


Jeśli królików było 15, to kur musiało być 20, wszak 35 głów miały zwierzęta razem icon_wink.gif
amo
CYTAT(wiewiórczak @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:15) *
Jeśli królików było 15, to kur musiało być 20, wszak 35 głów miały zwierzęta razem icon_wink.gif

Co racja, to racja... głupia jednak jestem 06.gif
Ludek
Mąż właśnie uczy dzieci rozwiązywania równań z dwoma niewiadomymi icon_lol.gif

CYTAT(wiewiórczak @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:10) *
Ludku, z jakiego podręcznika, to zadanie z książką jest? Zadania powinny odzwierciedlać rzeczywistość, a 2 zł za książkę?
I która klasa?


IV klasa SP.
Zadania nie z podręcznika. Pani dyktowała na lekcji.
wiewiórczak
Amo, absolutnie nie jesteś głupia, nie uwzględniłaś w rozwiązywaniu wszystkich danych icon_wink.gif

CYTAT(Ludek @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:20) *
Mąż właśnie uczy dzieci rozwiązywania równań z dwoma niewiadomymi icon_lol.gif


Zatem niepotrzebnie odpisywałam.

Powiedz mężowi, że równanie wystarczy w przypadku zadania z kurami i królikami.
Jeśli niewiadomą r - oznaczymy liczbę królików, to 35 - r mamy liczbę kur i równanie wygląda następująco:
4r + 2(35 - r) = 94


Zadanie 3 dokładnie brzmi tak jak napisałaś?
e_Ena
CYTAT(amo @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:05) *
ja założyłabym, że królików było np. 15, w związku z czym kur 17 (jeśli wszystkie nogi były na miejscu).

Amo, nogi na miejscu ale parę stworzeń bez głów by Ci chodziło icon_wink.gif

edit
Amo, dopisywałam się pod pierwszym Twoim postem icon_wink.gif widzę że wątek rozwija się w ekspresowym tempie icon_wink.gif
kamami
Zadanie drugie można rozwiązać bez równań. Dwa sposoby:
1. Jeśli by były same kury, to nóg by było 70. Potrzeba by było jescze 24 nogi, a że królik na dwa razy nóg niż kura to 24:2=12. Czyli królików jest 12, a kur 23.
2. Są same króliki. Wtedy nóg byłoby - 140, czyli za dużo o 46. I analogicznie nóg kura ma o dwa razy mniej czli 46:2=23 - liczba kur, więc królików jest 12
kamami
amo
CYTAT(Ena @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:27) *
Amo, nogi na miejscu ale parę stworzeń bez głów by Ci chodziło icon_wink.gif

edit
Amo, dopisywałam się pod pierwszym Twoim postem icon_wink.gif widzę że wątek rozwija się w ekspresowym tempie icon_wink.gif


hi,hi
wiewiórczak
CYTAT(Ludek @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:20) *
IV klasa SP.
Zadania nie z podręcznika. Pani dyktowała na lekcji.


Radzę czwartoklasistce nie mieszać w głowie równaniami i układami równań, tylko pokazać metodę prób i błędów.

Zadanie 3
Zrobię rysunek i Ci wstawię.


Kamami, gdyby były same króliki, czyli 35 sztuk, to nóg byłoby 140, gdyby same kury odpowiednio 70 nóg.
Ludek
CYTAT(wiewiórczak @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:22) *
Zatem niepotrzebnie odpisywałam.


Bardzo potrzebnie. Dziewczyny niby rozumieją, ale same nie potrafią już zrobić.

Do mnie trafiła Twoja metoda. Zaraz będę im tłumaczyć. icon_smile.gif
kamami
CYTAT(wiewiórczak @ Sun, 29 Jan 2012 - 16:41) *
Kamami, gdyby były same króliki, czyli 35 sztuk, to nóg byłoby 140, gdyby same kury odpowiednio 70 nóg.

Dzięki. Bardzo niechlujnie napisałam poprawię.
kamami
Ludek
wiewiórczak króliki i kury pokonane icon_smile.gif
Dzięki.

Książkę chyba też załapały, ale ułożyłam im jednak równanie.
K=1+0,5K
wiewiórczak
Rozwiązanie zadania 3.


Z najmniejszego zabierasz jeden cukierek i wkładasz do największego i tak od góry patrząc masz:
1 pudełko - 3 cukierki
2 pudełko - 3+4=7 cukierków
3 pudełko 7 + 4=11 cukierków
4 pudełko 11 + 10=21 cukierków
I tyle w sumie cukierków miałaś do dyspozycji w tym zadaniu.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.