ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Piraci - Karaibska flota

Zasady gry (instrukcja)


Przenieś się do XVII wieku, gdy Morze Karaibskie opanowane było przez angielskich, francuskich i holenderskich piratów napadających na statki handlowe przewożące cenne towary do Europy.
Buduj własną flotę złożoną ze statków należących do najsłynniejszych piratów, korzystaj z usług legendarnego Czarnobrodego i strzeż się ataków olbrzymich krakenów.
Siej postrach na morzu i zdobądź fortunę!

ELEMENTY GRY

  • 45 kart pirackich statków
  • 15 kart specjalnych
  • 2 kostki
  • 5 pionków hersztów piratów
  • 10 żetonów floty pirackiej
  • 100 dukatów w trzech nominałach: 1 dukat (50 szt.), 5 dukaty (25 szt.), 10 dukaty (25 szt.)


CEL GRY

Celem gry jest budowa pirackiej floty i gromadzenie dostarczanych przez nią dukatów. Wygra gracz, który zdobędzie najwięcej dukatów.

PRZYGOTOWANIE GRY

Każdy gracz otrzymuje po 10 dukatów. Resztę dukatów należy położyć na stole – to będzie bank. Monety są w trzech nominałach, w razie potrzeby w banku można rozmieniać posiadane pieniądze.

Wszystkie karty statków i karty specjalne należy razem potasować i ułożyć na stole w stos, obrazkiem do dołu.
Obok stosu należy położyć dwie kostki, żetony floty pirackiej i pionki hersztów.

ROZGRYWKA
Gra składa się z wielu rund. Każda runda wygląda następująco:
  • 1. ODKRYWANIE KART
    Na początku każdej rundy odkrywa się ze stosu tyle kart, ilu jest graczy i układa się je obrazkami do góry na środku stołu.
  • 2. LICYTACJA czyli POWIĘKSZANIE PIRACKIEJ FLOTY
    W drodze licytacji gracze starają się zdobyć wyłożone karty. Wylicytowane karty gracze układają przed sobą na stole – w ten sposób budują swoje pirackie floty.
  • 3. RZUT KOSTKAMI czyli WYPRAWA PO ŁUPY
    Wynik rzutu kostkami wskazuje statki, którym udało się zdobyć łupy. Właściciele tych statków pobierają z banku określoną na kartach liczbę dukatów.


ODKRYWANIE KART
Gracze odkrywają karty ze stosu i umieszczają je na stole w rzędzie, obrazkami do góry. Na stole musi znaleźć się tyle kart, ile osób bierze udział w grze.

Uwaga! W pierwszej rundzie wszystkie wyłożone karty muszą być kartami statków. Jeśli zostaną odkryte karty specjalne, należy je odłożyć na bok, a na koniec etapu odkrywania kart włożyć je z powrotem do stosu kart i przetasować go.

Podpis pod rysunkiem: Początek gry w rozgrywce 4-osobowej: na stole leżą 4 karty statków.

Wymagana suma wartości na kostkach, aby statek zdobył dukaty
Wartość zdobytych dukatów
Kolor piratów na tym statku
Nazwa statku

Podpis pod rysunkiem: Jeżeli suma wartości na kostkach wyniesie 8, właściciel tej karty otrzyma 4 dukaty.

LICYTACJA czyli POWIĘKSZANIE PIRACKIEJ FLOTY

Pierwszą licytację rozpoczyna gracz, który ostatnio oglądał film o piratach, a następnie przebiega ona zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. W kolejnych rundach licytację będzie rozpoczynać zwycięzca poprzedniej licytacji.

Gracz rozpoczynający może spasować (zrezygnować z udziału w licytacji) lub zadeklarować dowolną liczbę dukatów. Kolejni gracze mogą przebijać ofertę ostatniego licytującego lub mogą spasować. Jeśli gracz spasuje, nie może ponownie włączyć się do licytacji w tej rundzie.
Licytacja trwa do momentu, gdy zostanie tylko jeden gracz.
Gracz nie może zalicytować większej ilości dukatów niż posiada.

Uwaga! Gdy żaden z graczy nie zalicytował, za zwycięzcę licytacji uznawany jest pierwszy gracz, który spasował.

Po zakończeniu licytacji gracze, którzy jej nie wygrali, nie tracą deklarowanych przez siebie dukatów. Dukaty te wracają do każdego z tych graczy.

Zwycięzca licytacji wykonuje dwa działania:
  • A. Płaci wylicytowaną kwotę
  • B. Jako pierwszy wybiera kartę ze stołu


A. ZAPŁATA WYLICYTOWANEJ KWOTY
Zwycięzca licytacji przekazuje całą zalicytowaną przez siebie kwotę graczowi po swojej prawej stronie. Gracz ten zatrzymuje połowę otrzymanej kwoty (zaokrągloną w górę) i przekazuje resztę kolejnemu graczowi po swojej prawej stronie. Ten także zatrzymuje połowę kwoty, którą dostał (zaokrągloną w górę) i przekazuje resztę kolejnemu graczowi po swojej prawej stronie i tak dalej.

Uwaga! Zwycięzca licytacji nie może otrzymać z powrotem żadnej części kwoty, którą zapłacił. W związku z tym gracz po jego lewej stronie:
- w grze 3-osobowej: zatrzymuje połowę kwoty (zaokrągloną w górę), a resztę odkłada do banku;
- w grze 4-5-osobowej: zatrzymuje całą kwotę, którą otrzymał.

B. WYBÓR KART
Zwycięzca licytacji wybiera jedną z kart leżących na stole. Jeśli jest to karta statku, kładzie ją przed sobą, obrazkiem do góry. Jeśli jest to karta specjalna, gracz stosuje się do zasad opisanych na karcie (patrz: Karty specjalne).
Następnie gracz siedzący po lewej stronie zwycięzcy licytacji wybiera jedną z pozostałych kart. Po nim kartę wybiera kolejny gracz, również siedzący z jego lewej strony i tak dalej. Ostatni gracz bierze kartę, która pozostała na stole.

Karty statków występują w pięciu różnych kolorach symbolizujących pięć różnych grup piratów.
Gracze umieszczają swoje karty statków przed sobą na stole w taki sposób, aby były one widoczne dla wszystkich graczy. Karty należy układać według kolorów.

Pierwszy gracz, który zdobędzie 2 karty statków w tym samym kolorze, zostaje hersztem piratów w tym kolorze. Otrzymuje pionek herszta w tym kolorze i umieszcza go obok swoich kart.

Posiadacz herszta zarabiać będzie dukaty za każdym razem, gdy inny gracz wejdzie w posiadanie (w drodze licytacji lub dzięki karcie specjalnej) karty statku w kolorze tego herszta.
Gracz zdobywający taki statek musi zapłacić posiadaczowi herszta tyle dukatów, ile posiadacz herszta ma kart statków w tym kolorze.

Jak przejąć pionek herszta od innego gracza?
Jeśli, w którymkolwiek momencie gry, jeden z graczy będzie posiadać więcej statków w danym kolorze niż aktualny właściciel pionka herszta w tym kolorze, zostaje on nowym hersztem i przejmuje pionek.
Najpierw jednak gracz ten musi uiścić stosowną opłatę graczowi mającemu herszta, zanim mu go odbierze.

RZUT KOSTKAMI czyli WYPRAWA PO ŁUPY
Gdy wszyscy gracze wybiorą już karty, pierwszy gracz rzuca dwoma kostkami.
Suma wartości na kostkach wskazuje statki, którym udało się zdobyć łupy. Jeżeli suma ta jest równa liczbie na karcie statku, jej właściciel otrzymuje z banku tyle dukatów, ile wskazują symbole dukatów na tej karcie.

W tym momencie runda się kończy. Rozpoczyna się kolejna runda i następuje wyłożenie na stół nowych kart ze stosu.

Dwie karty statków posiadają ostrzeżenie „Stary wrak!”. Są to stare statki pirackie z doświadczoną załogą, mogące dostarczyć dużo dukatów ich właścicielom, mają jednak jedną wadę: są już bardzo wysłużone i w każdym momencie mogą (choć nie muszą) ulec zniszczeniu.
Jeśli podczas rzutu kostkami (patrz: Rzut kostkami czyli wyprawa po łupy) suma wartości na kostkach wyniesie 2 lub 12, stare wraki ulegają zniszczeniu i karty te odkładane są do pudełka.

KONIEC GRY

Gra kończy się, gdy wyczerpią się karty ze stosu.
Po ostatnim rzucie kostkami każdy gracz sumuje zdobyte punkty w następujący sposób:
  • Wartość posiadanych dukatów
    +
  • Liczba symboli dukatów na kartach statków
    +
  • Bonus za herszta piratów – każdy pionek herszta to dodatkowe 5 punktów


Wygrywa gracz z największą liczbą punktów.

Bankructwo

Jeśli gracz musi zapłacić (do banku lub innemu graczowi) więcej dukatów niż posiada, płaci tyle, ile ma. Gracz, który przyjmuje opłatę, nie dostaje z banku brakującej sumy.

Gracz, który nie posiada dukatów, jest bankrutem i nie może brać udziału w licytacjach kolejnych kart do czasu, aż się wzbogaci i znów będzie miał dukaty.



Szukaj

Kategorie gier

W naszym serwisie znajdziesz opisy 92gier.

Najwyżej ocenianie gry

Najczęściej oceniane

Kategorie wiekowe