ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

Bezik

Zasady gry (instrukcja)


Talia składa się z 32 kart, 0d 7 do asów. Starszeństwo kart jest następujące: as, 10, K, D, W, 9, 8, 7. Celem gry jest dokonanie zwycięskich meldunków oraz zdobywanie lew zawierających premiowane karty zwane brisgues.
Losowo wybrany gracz rozdaje przeciwnikowi i sobie po 8 zakrytych kart, rozdając po 3, po 2 i znów po 3 karty. Kolejną kartę wykłada się odkrytą na środek (ona określa kolor atutowy). Jeśli odkrytą kartą jest siódemka, rozdający otrzymuje automatycznie 10 punktów. Pozostałe karty kładzie się w zakrytym stosie na środku stołu jako talon.
Gra podzielona jest na dwie fazy. Pierwsza z nich trwa dopóki w talonie znajdują się jeszcze karty. Grę zaczyna przeciwnik rozdającego i ten z graczy, który weźmie lewę, wychodzi jako następny. Po każdej lewie jej zwycięzca może dokonywać meldunków po czym obydwaj gracze dobierają ze stosu po jednej karcie (zwycięzca dobiera jako pierwszy). Tylko jeden meldunek może być składany w kolejce po wzięciu przez gracza lewy, jeśli jednak w wyłożonych kartach gracz ten widzi możliwość drugiego meldunku, może ogłosić, że zamelduje go po wzięciu kolejnej lewy. Żadna karta nie może wchodzić w skład innego meldunku tego samego typu. Przykładowo, dama karo wchodząca w skład karety dam nie może być elementem drugiego meldunku karety dam.
Można składać następujące meldunki:
- 7 w kolorze atu - 10 pkt
- Zwyczajne małżeństwo (król i dama w kolorze innym niż atu) - 20pkt
- Małżeństwo królewskie (król i dama w kolorze atu) - 40 pkt
- Pojedynczy bezik (D pik, W karo) - 40 pkt
- Kareta waletów (4 walety w dowolnych kolorach) - 40
- Kareta dam (4 damy w dowolnych kolorach) - 60
- Kareta króli (4 króle w dowolnych kolorach) - 80
- Kareta asów (4 asy w dowolnych kolorach) - 100
- Sekwens A, 10, K, D, W w kolorze atu - 250
- Podwójny bezik (dwie D pik i dwa W karo) - 500

W trakcie pierwszej fazy gracze nie muszą przestrzegać kolorów dorzucając karty. Lewę wygrywa najwyższa karta w kolorze, w jakim wyłożył kartę pierwszy gracz, lub karta w kolorze atu. Jeśli wyłożono dwie równorzędne karty, lewę bierze gracz, który wyszedł jako pierwszy.
Druga faza gry rozpoczyna się wówczas, gdy w stosie skończą się karty. W tej fazie przy kolejnych ośmiu lewach gracze muszą przestrzegać kolorów, chociaż mogą przebijać lewy przy użyciu kart atutowych, jeśli nie mają karty w kolorze do dołożenia. Zwycięzca ostatniej lewy zdobywa 10 punktów.
Na końcu gry gracze dodają wartości kart premiowych, zwanych brisgues, którymi są wszystkie 10 i asy wzięte w swoich lewach. Wygrywa gracz z większą liczbą punktów.

Zasady gry w remika

Szukaj

Kategorie gier

W naszym serwisie znajdziesz opisy 92gier.

Najwyżej ocenianie gry

Najczęściej oceniane

Kategorie wiekowe