ciąża i poród

dziecko

kobieta

dla dzieci

rodzina

podróże

zobacz koniecznie

POLSKA

Zasady gry (instrukcja)


Cel gry:

Gra polega na poprawnym odpowiadaniu na pytania z sześciu kategorii. Każdy gracz porusza swoim pionkiem na planszy i odpowiada na pytanie z kategorii wyznaczonej przez pole, na którym stoi pionek. Na przykład jeżeli pionek skończy ruch na polu historia, gracz będzie odpowiadać na pytanie z historii. Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje żeton z mapą Polski w kolorze odpowiadającym kategorii pytań. Celem gry jest zebranie sześciu żetonów w sześciu różnych kolorach. Gracz, któremu się to uda, musi przeprowadzić swój pionek na pole na środku planszy. Jeżeli poprawnie odpowie na pytanie końcowe, wygrywa.

Karty pytań:

Pytania są podzielone na sześć różnych kategorii: historia, kultura, przyroda/technika/nauka, geografia, sport i wiedza ogólna. Na każdej karcie znajduje się jedno pytanie z każdej kategorii. Kategorie są oznaczone na kartach i na żetonach, a także na polach na planszy do gry. Kategoria pytania jest taka sama jak kategoria pola, na którym stanie pionek gracza. Poprawne odpowiedzi znajdują się na odwrocie kart z pytaniami.

Przygotowanie do gry:

Karty z pytaniami należy potasować i rozdzielić na tyle stosów, ilu graczy będzie brać udział w grze. Stosy powinny być mniej więcej równe. Każdy gracz kładzie przed sobą jeden stos z pytaniami do góry. Gracze wybierają pionki i stawiają je na dowolnym polu narożnym na planszy. Na jednym polu może stać więcej niż jeden pionek. Wszyscy gracze rzucają kostką. Zaczyna gracz, który wyrzuci najwyższą ilość oczek. Kolejka przechodzi zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.
Przed rozpoczęciem gry należy uzgodnić, jak dokładne powinny być odpowiedzi na pytania. Na przykład jeżeli pytanie dotyczy osoby, należy uzgodnić, czy wystarczy jej nazwisko czy też imię i nazwisko. Jeżeli pytanie dotyczy daty, należy uzgodnić granicę błędu odpowiedzi. Ważne jest, aby dokładnie przeczytać pytanie. Wiele odpowiedzi zawiera dodatkowe informacje, których podanie nie jest konieczne.

Przebieg gry:

Gracze kolejno rzucają kostką i przesuwają swój pionek na planszy o odpowiednią liczbę pól w dowolnym kierunku.
Pole, na którym pionek skończy swój ruch, oznacza kategorię pytania, na które należy odpowiedzieć. Jeżeli pionek skończy ruch na jednym z pól narożnych (symbol flagi), gracz może wybrać kategorię pytania, na które chce odpowiadać.
Następnie gracz po jego lewej stronie wyciąga kartę ze spodu swojego stosu i czyta na głos odpowiednie pytanie.

Istnieją trzy możliwości:

  • Jeżeli gracz nie odpowie lub odpowie niepoprawnie na pytanie, jego kolejka kończy się i do gry przystępuje gracz siedzący po jego lewej stronie.
  • Jeżeli gracz odpowie poprawnie, dostaje żeton w kolorze zgodnym z kolorem kategorii pytań. Uzyskane żetony gracze kładą przed sobą. Kolejka przechodzi na gracza siedzącego po lewej stronie.
  • Jeżeli gracz odpowie poprawnie na pytanie z kategorii, z której ma już żeton, nie dostaje kolejnego żetonu (nie wolno mieć więcej niż jeden żeton w tym samym kolorze), ale dostaje możliwość ponownego rzucenia kostką i przesunięcia swojego pionka na kolejne pole. Gracz siedzący po lewej stronie wyciąga kolejną kartę pytań i czyta pytanie z kategorii, na której stanął pionek gracza po prawej. Gracz może kontynuować, dopóki nie udzieli błędnej odpowiedzi. Zużyte karty pytań nie biorą więcej udziału w grze.


Droga do zwycięstwa:

Kiedy gracz zbierze wszystkie sześć żetonów w różnych kolorach, może w następnej kolejce skierować pionek na dowolne pole narożne, które wybierze, aby dotrzeć do środka planszy. Gracz może odpowiadać na pytania i skorzystać z możliwości dodatkowego ruchu przy poprawnej odpowiedzi. Jeżeli gracz wyrzuci większą liczbę oczek niż potrzebuje, aby dotrzeć na pole narożne, może się na nim zatrzymać. W tym miejscu jego kolejka się kończy.
Zaczynając od następnej kolejki, gracz nie rzuca kostką, ale przesuwa się na pierwsze pole z pytaniami w kierunku środka planszy. Gracz może przesunąć pionek w kierunku środka planszy tylko po udzieleniu poprawnej odpowiedzi na pytanie z kategorii, wyznaczonej przez pole, na którym stanął jego pionek. Każde z pól na drodze do zwycięstwa oznaczone jest kategorią pytania.
- Jeżeli gracz nie odpowie lub odpowie niepoprawnie, jego ruch kończy się. Jego pionek pozostaje na tym samym polu i do gry przystępuje gracz siedzący po jego lewej stronie. W następnej kolejce gracz odpowiada na pytanie z tej samej kategorii.
- Jeżeli gracz odpowie popranie, przesuwa swój pionek o jedno pole w kierunku do środka planszy. Jego kolejka kończy się, a w następnej kolejce będzie odpowiadać na pytanie z kategorii wyznaczonej przez kolejne pole.
Zwycięzca:
Jeżeli gracz udzieli poprawnej odpowiedzi na obu polach pomiędzy polem narożnym i środkiem planszy, może przesunąć swój pionek na środkowe pole.
W następnej kolejce gracz odpowiada na jedno pytanie z kategorii, którą wybiera gracz siedzący po jego lewej stronie. Gracz wybiera kategorię, zanim spojrzy na pytania na karcie.
- Jeżeli gracz nie odpowie lub odpowie niepoprawnie, jego pionek pozostaje na środkowym polu. W następnej kolejce będzie odpowiadać na pytanie z kategorii wybranej przez gracza po jego lewej stronie. Gracz po lewej może wybrać inną kategorię niż w poprzedniej kolejce.
- Jeżeli gracz odpowie poprawnie, zostaje zwycięzcą gry.

Warianty gry:
  • 1. Gra toczy się tylko na zewnętrznym kręgu planszy. Gracz dostaje żeton z mapą w dowolnym kolorze za każdą poprawną odpowiedź. Gra kończy się, kiedy rozdane zostaną wszystkie żetony. Wygrywa gracz, który nazbiera najwięcej żetonów.
  • 2. Gra bez planszy. Używane są tylko karty pytań. Ilość pytań zależy od liczby oczek wyrzuconych na kostce (1-6). Jeżeli gracz odpowie poprawnie, może zatrzymać kartę pytań. Zwycięża gracz, który zbierze najwięcej kart z pytaniami.
  • 3. Można poruszać pionkami na planszy wyłącznie w kierunku zgodnym ze wskazówkami zegara. Gra trwa dłużej i więcej zależy od liczby oczek wyrzuconych na kostce.
  • 4. Można grać w zespołach. Przed rozpoczęciem gry należy uzgodnić, czy gracze mogą się naradzać przy odpowiadaniu na pytanie.
  • 5. Propozycja bardziej dynamicznego wariantu gry. Jeżeli gracz przesunie swój pionek na pole, na którym stoi już pionek innego gracza, a następnie odpowie poprawnie na zadane pytanie, może (zamiast kolejnego żetonu lub dodatkowego ruchu) wymienić jeden ze swoich żetonów na dowolny żeton gracza, którego pionek stoi na tym samym polu. Należy jednak przestrzegać zasady, że nie wolno posiadać więcej niż jednego żetonu w tym samym kolorze.
  • 6. Jeżeli gracz uzna, że dana kategoria pytań jest dla niego zbyt trudna, może wybrać kategorię zastępczą. Jeżeli odpowie poprawnie na dwa pytania z kategorii zastępczej, dostaje jeden żeton w kolorze kategorii, na której stanął jego pionek.

Szukaj

Kategorie gier

W naszym serwisie znajdziesz opisy 92gier.

Najwyżej ocenianie gry

Najczęściej oceniane

Kategorie wiekowe