Advertisement
Subskrypcja

Powiadomienia o nowościach

Sprawdź koniecznie
Ważne tematy

Jak poskromić złośnika?

Dorota Topczewska Dorota Topczewska - psycholog
Gabinet Psychologiczno-Pedagogiczny METHANOIA, Wrocław

-
   

Zwykle częste ataki złości występują u dziecka, które w inny sposób nie potrafi zwrócić na siebie uwagi. Często reagujemy na nie emocjonalnie za mocno, nie wiedząc, że właśnie o to naszemu dziecku chodzi. Reagując tak wzmacniamy tylko tę reakcję sprawiając, iż dziecko ma tendencję do powtarzania jej za każdym razem. Najlepsze, zatem, co możemy zrobić, to nie reagować na takie zachowanie dziecka. Za to interesować się tym, co robi ono najlepiej w sytuacjach emocjonalnie pozytywnych i obojętnych. Kiedy maluch reaguje złością, możemy zapytać, co się rzeczywiście stało. Porozmawiajmy z nim o tym, co czuje i czy rzeczywiście warto tak reagować. Nasze dziecko bardzo potrzebuje naszej uwagi. Uwaga ta jest mu potrzebna do tego, aby poczuło się ważne i kochane. Dziecku w wieku od 0 do 7 lat i starszemu nie wystarczą tylko deklaracje słowne typu: ja cię kocham, jesteś dla mnie ważny. Za tymi słowami musi iść zawsze czyn.

Dziecko musi czuć naszą obecność fizyczną i psychiczną. Ważne też jest, abyśmy dostrzegali wszystkie wysiłki dziecka nawet wtedy, gdy nie są uwieńczone sukcesem. Zachęcamy go wówczas do dalszego wysiłku w eksploracji świata oraz we własnym rozwoju.


 
 
 
Dorota Topczewska
Gabinet Psychologiczno-Pedagogiczny METHANOIA, Wrocław

więcej o praktyce autora: kliknij TUTAJ

zobacz inne porady autora:
Jak postępować ze zbuntowanym dwulatkiem?
Jak karać dziecko, gdy jest niegrzeczne?

  wiÄ™cej artykułów tego autora:
  Jak rozmawiać z dzieckiem o Å›mierci

 

Jak poskromić złośnika? - dodano: 2002-11-24


Portal maluchy.pl jest serwisem edukacyjnym. Informacje zawarte na naszych stronach służą wyłącznie celom informacyjnym. Wszelkie problemy muszą być konsultowane z odpowiednim lekarzem specjalistą. Autorzy i firma ITS MEDIA nie odpowiadają za jakiekolwiek straty i szkody wynikłe z zastosowania zawartych na stronach informacji lub porad.